בלוג
מורים צוברים ניסיון עם השנים. הם עורכים מערכי שיעור ומעדכנים אותם. הרצון לעשות שינוי מהותי אינו בר מעשה, לרוב מפאת חוסר זמן. מרבית המורים מעדכנים מצגות, דפי עבודה ומבחנים. חלקם משנה את אופן ההדרכה. בשורות הבאות ננסה להציב רעיון או מודל, כך שבקלות יחסית, ניתן יהיה לעשות שינוי משמעותי בתהליכי ההוראה. מקווים שיהיה לכם לתועלת.
שיעור בנוי כך שנלמד תוכן רצוי או נייצר אצל התלמידים תהליך למידה, כך שילמדו את התוכן הנדרש בעצמם. ייתכן ונרצה להכניס לדרכי ההוראה שלנו מרכיבים מתחום הפדגוגיה החדשנית ולעיתים זה ידרוש עבודת הכנה רבה.
אנו מציעים להשתמש במערכי השיעור הקיימים אך לערוך אותם באופן מעט שונה. לשם כך בנינו את רעיון מודל השיעור התלת ממדי. במודל זה השיעור מתפתח בשלושה צירים שבחרנו מראש. למשל, ציר הנע בין למידה פרונטאלית ועד למידה עצמאית. ציר אחר הנע בין למידה חד תחומית ללמידה רב תחומית. ציר נוסף יכול לשמש התמודדות עם הבנה פשוטה ועד ביצוע אנליזה. כך כמובן ניתן לחשוב על צירים נוספים.
בעודנו בונים את השיעור אנו מחליטים כיצד יתפתח השיעור בכל שלושת הצירים מתחילתו ועד סופו (או תוך מס׳ שיעורים) וכך להקנות לתלמידים התפתחות במיומנויות הלמידה.
בדרך זו ניתן לקחת מערך שיעור קיים ולארגן אותו לפי הבנתנו: מה ניתן ללמוד לבד ומה נלמד אנחנו; מה כדאי או נכון ללמוד לבד ומה בצוות; מה צריך פשוט להבין ומה אפשר לנתח; מה נכון או אפשרי ללמידה חד תחומית ומה נכון לשלב עם תחום דעת אחר או אחרים.
השינוי במקרה כזה קל יותר. לעיתים יש הכנות נוספות ולעיתים לא. לעיתים נידרש להכנות נוספות אך עבור סדרה של שיעורים ולא שיעור יחיד. בדרך זו נפתח מיומנויות חשובות בקרב התלמידים: עבודת צוות אפקטיבית, רב תחומיות, למידה עצמאית, ניתוח בעיות מורכבות ועוד.
לשם כך צירפנו שני מרשמים. האחד מתאר את מיומנויות הבוגר אותן ניתן לשלב בשיעורים תוך התאמת דרכי ההוראה ותרשים נוסף המתאר את המודל התלת ממדי.