בלוג
חוסן מנטאלי בקרב תלמידים בעידן למידה מרחוק
- 5 בנובמבר 2020
- פורסם על ידי: רן
- Category: כללי
אין תגובות
פעולות וכלים בעת משבר/דחק – תקופת הקורונה
(קובץ פעילויות זה הינו בהמשך לסדנת חוסן מנטאלי העוסקת באופן בו נבנה חוסן מנטאלי לאורך זמן בקרב התלמידים. בשונה מהסדנה, קובץ זה עוסק רק בפעולות שמומלץ לבצע בעת המצוקה – קורונה במקרה זה)
בעת משבר משתנה גם תמהיל תפקידכם כמורים. אם עד כה החלק הפדגוגי היווה חלק מרכזי, כעת הוא מקבל תפקיד משני יותר, לפחות בהתחלה. אתם הופכים עכשיו לסופר-מורה. מעבר ללימוד תחום דעת יש לכם עוד 4 תפקידים:
- רציונלי – אתם גורם בר סמכא להסביר רציונלית את הסיטואציה.
- פונקציונלי – בשל הלמידה מרחוק אין אינטראקציה מיידית כמו בכיתה. על כן יש לעסוק במיקוד משימות. חייבים לקיים בהירות פונקציונלית.
- חברתי – דאגה להיבטים החברתיים בין תלמידי הכיתה.
- רגשי – זיהוי מצב רגשי, מצוקות וטיפול רגשי.
הסדר והארגון של הסיטואציה החדשה ישמשו תשתית לכל השאר. יש לנסות ולדרג השינויים – שינויים פחות מאיימים בהתחלה. ככל הניתן. סדר וודאות הן תנאי בסיסי לירידת המתח.
פעולות וכלים, אשר יסייעו בעת דחק, המוצעים להלן, מסודרים לפי 4 רגלי התמך למען הסדר הטוב. השילוב ביניהם והוספת פעולות מניסיונכן מבורך.
- ידע/רציונליזציה –
- 1.1. סקר – פעולה זו מאפשרת לכל התלמידים לחוש את הלך הרוח האמיתי בכיתה. כך יידע כל תלמיד שאינו היחיד המרגיש באופן מסוים. ההבנה שעוד רבים כמותו, תקל עליו לשוחח על הנושא ולשתף. אם הינו חריג בנוף הכיתתי, יידע לפנות לבקשת חיזוק.
- 1.2. שיחות – שיחות הן אמצעי נוסף לזהות הלך רוח בכיתה. לשמוע על קשיים אחרים או על פתרונות.
- 1.3. עיתונות – הכרת העובדות היא חשובה בעת משבר. הסרת אי הוודאות ככל הניתן. בדיקת עיתונות מקצועית וניסיון לדחות ״פייק ניוז״.
- 1.4. התמודדות בעבר – סקירה של אירועים דומים בעבר והדרך בה התמודדו עם משברים דומים, מקלה על התלמיד בהבנה של איומי המשבר, אם בכלל ודרכים להתמודד.
- 1.5. בדיקת עובדות סטטיסטיות – מחקר של הנתונים מאפשר לקבל תמונה מאוזנת של המצטייר ברשתות החברתיות.
- 1.6. מידע נוסף שנכון להפיץ הם רעיונות לאורח חיים בריא בתקופה כזו, כולל כושר גופני ואף תפריטים או רעיונות לתזונה נכונה.
- אחר משמעותי –
- 2.1.זום לא לימודי – סביבה שאינה רשמית מאפשרת להקטין לחצים ומקלה על שיח פתוח והכרת המרחב האישי ותחושותיו של כל תלמיד.
- 2.2. Think Pair Share – משימות צוותיות. יש לקיים משימות צוותיות כדי לחזק לכידות, אך נכון לעשות זאת בשלבים, לאפשר לתלמיד היחיד לגבש דעה או רעיון, לפעול בצמד (כך שיחייב אותו לנהל שיח ולא להיעלם בקבוצה) ואז לעבור לעבודת הצוות. כך יחוזק בטחונו של התלמיד המתבודד או נאלם, ודעתו לא תלך לאיבוד. המצב יאפשר ״לגעת״ גם באחרון התלמידים.
- 2.3. שיחות אישיות – מורה-תלמיד – אלו שיחות שבהן יוכל המורה ללמוד על מצוקות, אם קיימות, להתייחס לתכנית הפיתוח האישית
(אם נבנתה) ולחזק חוזקות.
- אחר משמעותי (המשך):
- 2.4. משלוחים מבית לבית – כל תלמיד יכין משהו ייחודי מביתו, משלוח קטן, ויעבירו לחבר כיתה אחר, על פי רשימה. כך, כל תלמיד יקבל ממישהו ויעביר למישהו אחר. המחווה האישית חשובה לנותן ולמקבל. על המורה לחשוב על רגישויות טרם פעילות ולנסות גם להתאים את סדר ההעברה.
- 2.5.שילוב משפחה בתחרות כלשהי או פעילות כלשהי – כגון מתכון מ״בית אמא״, תחרות שירה משפחתית או ריקוד, תחרות הכריך המרשים וכולי. הקהילתיות מחזקת חוסן נפשי בעת משבר.
- מידתיות ויחסיות –
- 3.1. פירוק הקשיים לגורמים – שיחה שבה מנתחים את הקושי או הקשיים הגורמים לתחושת מצוקה מתוך בעייה שנראית גדולה ומפחידה. המיקוד מקל רציונאלית וגם מאפשר טיפול אישי או אחר בקושי.
- 3.2. מה טוב? מה נרצה שיישאר? – אופטימיות. יש גם טוב. מה נרצה שיישאר ליום שאחרי הקורונה. איךך נרצה שתראה השגרה שלנו. עצם השיח מייצר אופטימיות ותחושת של שאיפה. ציפייה. תקווה.
- 3.3. התנדבות וסיוע – הסיוע לזולת חשוב מכמה בחינות:
- 3.3.1.להיות עסוק.
- 3.3.2.תחושת נתינה היא תחושה טובה.
- 3.3.3.פרופורציה – אני מסייע למי שקשה לו יותר.
- 3.4. סרטון צוותי של אמירות טובות/דברים טובים – במסגרת הרצון לחזק אופטימיות, חשוב לייצר אווירה אופטימית. עבודת צוות שמייצרת סרטון חיובי, מתוך אמירות חיוביות או פעולות חיוביות בעת הקורונה, מקנה תחושה חיובית כללית ומחזקת אופטימיות ומעורבות (תחושת שייכות ל..)
- לשם מה –
- 4.1. תכניות לעתיד/ צוות יום שאחרי – קשה לנו עכשיו ואנו עושים מאמץ כי יהיה יותר טוב. נלמד כדי להצליח במבחנים. אנו צריכים לחשוב על העתיד. נקים צוותי יום שאחרי ונחשוב באיזו מציאות בית ספרית/כיתתית/קהילתית וכו׳, אנחנו רוצים להיות בעתיד. לאן אנו שואפים.
- 4.2. למה סגר? מה זה ייתן? – נשוחח על הסיבות לסגר וכמה חושב להתאמץ למרות חוסר הנוחות, כי זה יביא לנו רווחה חברתית כלכלית בעוד זמן מה. יש תכלית לקושי. יש סיבה למאמץ.